des, 2014: Dostopos

  1. Obra
  2. Presentació
  3. Entrevista
  4. Opinió
  • Dostopos Usted está aquí

    2012 / 3’25” / Videoclip per a Alado Sincera (Repetidor Disc).

    Sinopsi: Partint de l’incisiu missatge ocult que destil·len les lletres d’Alado Sincera, neix aquest collage animat. El “vostè és aquí” com la necessitat de situar-nos en un present que no es pot entendre sense mirar cap al passat. L’“Old & New!”, el present que no aprèn.

    Materials: Retalls de diaris, revistes i fullets antics.

  • Dostopos Ella está en un punto

    2011 / 3’18” / Videoclip per a Sonio (Repetidor Disc).

    Sinopsi: Retrat íntim a cavall entre el que és petit i el que és inabastable, en una desenfrenada cascada de flors i galàxies. Una delicada bobina imparable.

    Materials: Country Girl KTC films of London (súper 8), pel·lícula pròpia en súper 8, fotografies dels telescopis de la NASA.

  • Dostopos Brana Calypso Dendrita

    Un projecte de David Domingo amb Darío Peña, África Pseudobruitismus i Dostopos

    2012 / 13’32” / Peça resultant per a una sessió de cinema performatiu.

    Sinopsi: Tres pantalles. Tres dimensions paral·leles. Una banda sonora. Un mateix guió escrit a tres mans. Cada imatge tres vegades. Ningú sap què fan els altres. Sincronitzem i aviam què passa… Preparats, llestos, ja!

    Noia pantalla dendrita (dreta): Clara Tena.

    Materials pantalla dendrita (dreta): The Twiligh Zone (sèrie de televisió de Rod Serling), diferents vídeos de YouTube, pel·lícules diverses de Prelinger Archives, Underworld USA de Samuel Fuller, Die Nibelungen de Fritz Lang, The Red Shoes de Michael Powell, Tini zabutykh predkiv i Sayat Nova de Sergei Parajanov, Sedmirásky de Vera Chytilová, L’Atalante de Jean Vigo, Money! de Rudy Burckhardt Films, Persona d’Ingrid Bergman, material de 16 mm cedit per Martín Guitiérrez, proves de càmera cedides per Carlos Amador, Sunrise: A Song of Two Human de F.W. Murnau, NY de Sergio Belinchón, Marnie d’Alfred Hitchcock, Kristall de Matthias Müller i Christoph Girardet, Das Blaue Licht de Leni Rifenstahl i Béla Balász, Miralls de Gerard Gil i algunes postals i retalls de revistes.

  • Dostopos Nenuka forever / Nenuka Geometrías /Nenuka Nature

    2013 / 0’38” + 0’35” + 0’44” / Vídeos per a la marca de joies Nenuka Paradise.

    Sinopsi: Des de la imatge en moviment ens acostem al món de les joies de Nenuka. D’aquesta trobada neixen tres peces curtes que viatgen entre formes naturals, formes geomètriques i altres formes menys tangibles.

    Materials: Enregistraments familiars Hi 8 i súper 8, The Twilight Zone, sèrie de televisió de Rod Serling, i retalls de revistes antigues.

  • Dostopos Puc saber

    2006 / 2’13” / Videoprojeccions per als directes de The Linn Youki Project (Bcore Disc).

    Sinopsi: Un instant, una mirada, un gest, un petó, un murmuri… entre la quietud i el moviment. Una imatge. Records.

    Materials: Pel·lícula súper 8 familiar i Window Water Baby Moving de Stan Brakhage.

  • Dostopos Gianduja

    2006 / 3’30” / Videoprojeccions per als directes de The Linn Youki Project (Bcore Disc).

    Sinopsi: Un desert, dos personatges i quatre mans inquietes que dibuixen. La cicatrice intérieure de Philippe Garrel com a llenç.

  • Dostopos Dance Issue I

    2007 / 3’49” / Videoprojeccions per al Festival NIU.

    Sinopsi: Dues ballarines assajant, cossos en tensió davant la càmera. Comença una discussió on no intervenen les paraules, un cop de porta.

    Música: Petals Weep de Papa M.

  • Dostopos Porno century

    2007 / 2’55” / Videoprojeccions per al Festival NIU.

    Sinopsi: Mini DV tremolòs sobre àlbum de fotos carnals.

    Música: My love for you d’ESG.

    Materials: Imatges gravades del llibre 1000 Nudes. A History of Erotic Photography from 1839-1939 i postals de principis del segle XX.

La història de Dostopos és, en primer lloc, una història d’amistat. Dues col·legues muntadores que, a banda dels seus treballs o projectes personals, decideixen ajuntar-se per poder fer el que els dóna la gana, jugar i experimentar sota les seves regles. Dues flairadores del metratge trobat que gaudeixen especialment quan el relacionen amb la música.

Tot i que la seva formació i ofici en el muntatge es troba en l’origen de la seva manera de treballar, la seva obra deu tant a això com al batxillerat artístic, les classes de dansa, les nits de concerts, les sessions d’Xcèntric, els viatges al Festival Punto de Vista…, a més del seu esperit intuïtiu i autodidacte i del seu afany recol·lector d’imatges. Precisament, el robatori i pillatge audiovisual a la recerca de tresors ocults és una característica essencial d’aquesta parella de talps. A base d’excavar en els seus arxius d’imatges, han desenvolupat un univers visual particular (on destaca, malgrat la seva varietat i eclecticisme, la recuperació de materials d’altres temps), amb el cos humà com a eix principal i el seu moviment com a tema e explorar a través de coreografies insospitades.

Dostopos són dos culs inquiets: al seu laboratori manegen el muntatge d’imatges robades, la rotoscòpia, l’animació flash primitiva, el collage animat, la manipulació directa sobre cel·luloide i fins i tot un mini DV tremolós sobre àlbum de fotos carnals. No obstant això, d’aquest batibull n’emergeix una personalitat marcada per un inconfusible gust estètic, un toc femení ben visible i la presència d’una empremta reconeixible en tots els seus treballs. Per tot això aquests dos talps haurien d’esdevenir una espècie protegida.

Miguel Zozaya (Historiador del cinema)

www.dostopos.info

 

Selecció d’entrevistes i articles sobre el treball de Dostopos:
El Barcelonés
A Rienda Suelta
NpMood
Notodo.com

Si voleu compartir la vostra opinió, envieu-la a pantallacccb@cccb.org i la publicarem en aquesta secció.

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà Els camps necessaris estan marcats amb *

Podeu fer servir aquestes etiquetes i atributs HTML: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>